Voegovergangen.
Voegovergangen
Een voegovergang is een constructie in een wegdek die er voor zorgt dat (onvermijdelijke) werking kan worden opgevangen. En wel op een dusdanige wijze dat de verkeersveiligheid en de (onderhouds-) staat van het kunstwerk (viaduct, brug, duiker, fly-over etc.) ten aller tijde gewaarborgd blijft. Werking van een kunstwerk ontstaat door verschillende factoren.
De belangrijkste zijn:
Temperatuur: uitzetting en inkrimping ten gevolge van temperatuur verschillen.
Leeftijd van het kunstwerk (of onderdelen daarvan); krimp en kruip bij recent gestorte betonconstructies.
Belastingen ten gevolge van verkeer (denk daarbij aan aslasten, vibratie, calamiteiten c.a.).
Bovenstaande geeft aan dat, aan voegovergangen zeer specifieke eisen gesteld worden door de opdrachtgevers. De bouwdienst Rijkswaterstaat (als grootste opdrachtgever in deze sector) heeft een bouwvoorschrift opgesteld waaraan (toekomstig) te bouwen voegovergangen dienen te voldoen. Deze norm is de NBD 00400 en is per begin februari 2006 definitief opgenomen in bestekken van Rijkswaterstaat.
BR-80- stalen enkelvoudige voegovergangen
Brabotech Aannemingsbedrijf BV is uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende aannemers op het gebied van voegovergangen in Nederland. Dit heeft dan ook geresulteerd in de ontwikkeling van een voegovergang type: Brabotech BR-Voeg-80-. Dit is een enkelvoudige voegovergang voorzien van een rubber inlage. Dit soort voegovergang kan worden toegepast in autosnelwegen van verkeersklasse 60 in nieuwbouw omstandigheden evenals renovatie (vervanging) van bestaande voegen. Het grote voordeel van dit type voegovergangen is de relatief korte inbouwtijd. Door toepassing van antracietkleurige, gecertificeerde betonmortel die in korte tijd de benodigde drukvastheid kan behalen is het ook mogelijk om een deel (tot 12 m1) van een voegovergang in een nacht te vervangen. Dit betekend minder overlast voor de weggebruikers en toch een kwalitatief hoogstaand product. Op deze wijze kan in bijna alle gevallen in een kort tijdsbestek een voegconstructie vervangen worden.
De dilatatiebeweging kan worden opgevangen tot overspanningen tot 120 m1.
Tevens is er een geluidsarme variant voor de BR-voeg, namelijk de BR-Silent.
Binnenpakketten
Brabotech aannemingsbedrijf zal altijd zoeken naar de meest prijsgunstige oplossing voor elk situatie. Gebleken is dat in veel gevallen de bestaande voegconstructie nog van een zeer acceptabele kwaliteit is en derhalve nog vele jaren zijn functie kan vervullen. Het geheel verwijderen van de constructie zou dan ook kapitaal vernietiging zijn. In deze gevallen kan er voor worden gekozen om het bestaande “binnenpakket” (stalenprofielen voorzien van voegrubber) te verwijderen en een, exact aan de aangetroffen situatie aangepast, nieuwe voegconstructie aan te brengen. De bestaande stalen voeg wordt geheel gereinigd en voorzien van een conservering systeem. Vervolgens wordt de opening voorzien van een nieuw “binnenpakket”. Deze is opgebouwd uit twee stalen, volbad verzinkte profielen met daarop bevestigd aan beide zijden een c profiel. Dit geheel wordt constructief gelast in de geconserveerde bestaande voegopening. Vervolgens zal de benodigde voegrubber worden aangebracht. Dit soort oplossingen zijn op diverse projecten met veel succes toegepast.
Bitumineuze voegovergangen
Brabotech Aannemingsbedrijf heeft door zijn jaren lange ervaring de mogelijkheden in huis om op een vakkundige wijze bitumineuze voegovergangen aan te brengen. De maximale overspanning bedraagt 50 m1, als het dek is opgelegd op zogenaamde rubberen oplegblokken dan wordt de toepassing van dit type voegconstructie afgeraden.
Het voordeel van dit type is dat deze nagenoeg geluidsarm zijn. Als deze voegen volgens de juist maatvoering zijn aangebracht (berekeningen kunnen eventueel door Brabotech worden aangeleverd), kunnen deze onder normale omstandigheden een langere periode (5 tot 10 jaar) hun werk verrichten. De voeg is samengesteld uit nauwkeurig geselecteerde steenslag die in een asfaltmolen wordt voorzien van een bitumenomhulling. Deze verwarmde steenslag wordt dan in een hotbox getransporteerd naar de werkplek. Op de werkplek wordt de steenslag aangebracht in de voegsponning, waarin een voegplaat is aangebracht om de voegspleet (tussen landhoofd en brugdek) af te dekken en om vervolgens laagsgewijze te vullen. De aangebrachte omhulde steenslag zal geheel worden gepenetreerd met een bitumineuze emulsie. Dit gebeurt totdat de bovenzijde van het asfalt is bereikt. Deze wordt dan afgestrooid met slijtvaste steenslag en aangewalst zodat er een vlakke voegovergang ontstaat. Van dit type voegconstructie hebben wij in de afgelopen jaren enkele kilometers aangebracht door geheel Nederland.
Mattenvoegen / Alga- transflex voegen
Wij bouwen voor u alle diverse voegovergangen. Een voorbeeld hiervan is de Alga-/transflex voeg.
Buigslappe voegen
Dit soort voegconstructies bestaat uit een rekzone vervaardigd uit gewapende dak rollen gebrand op de gereinigde betonnen ondergrond. Na aanbrengen van de asfaltverharding zal exact midden boven de rekzone een rubberbitumen voeg worden aangebracht die in staat is om geringe vervormingen op te kunnen vangen. De aard en locatie worden in het ontwerp van het betreffende kunstwerk door de constructeur voorgeschreven.
Stalen geluidsarme voegovergang (BR-SILENT)
Sinds kort is dit type voegovergang op de markt. Brabotech kan deze voegovergang leveren en voor u inbouwen. Door de speciale vormgeving van de voegtanden is het passeren van voertuigen comfortabel en gaat gepaard met een minimum aan contact- en pulsgeluid.
Deze voegovergang is gebaseerd op een moderne enkelvoudige voegovergang voorzien van een rubber inlage. Dit soort voegovergang kan worden toegepast in autosnelwegen van verkeersklasse 60 in nieuwbouw omstandigheden evenals renovatie (vervanging) van bestaande voegen. Het grote voordeel van dit type voegovergangen is de relatief korte inbouwtijd.
Dit betekend minder overlast voor de weggebruikers en de omgeving en toch een kwalitatief hoogstaand product. Op deze wijze kan in bijna alle gevallen in een kort tijdsbestek een voegconstructie vervangen worden.
Voegband BR-80
Brabotech aannemingsbedrijf heeft sinds kort de beschikking over een, onder eigen licentie geproduceerde, voegband.
De voegband heeft een V-vormige doorsnede en kan bewegingen tot 80 mm opvangen. De belangrijkste functie is het blijvend, waterdicht aansluiten van de dilatatieopening tussen de voegbalken.
Het materiaal, gemaakt van een SBR rubber (Styreen-Butadieen rubber), is al sinds jaren voor diverse afnemers geproduceerd en toegepast in een groot deel van Europa. Het materiaal heeft in lengte van jaren bewezen goed weerstand te bieden aan de diverse mechanismen zonder zijn primaire functie te verliezen. Verder zijn de eigenschappen van het basis materiaal afgestemd op eisen conform de Nederlandse Bouwdienstnorm NBD 00400.
De voegband wordt gemaakt in Duitsland door Phoenix Dichtungstechniek.
Alle productie charges worden op fysische eigenschappen getest door Phoenix; de gegevens daarvan worden bij de uitlevering van de voegband aan de respectievelijke opdrachtgevers verstrekt.
De voegband is voorzien van een opschrift zodat traceerbaarheid van deze materialen gewaarborgd is.
Stalen verruimingsvoegen
Recent heeft Brabotech Aannemingsbedrijf een stalen verruimingsvoeg vervangen in de A59 nabij ‘s-Hertogenbosch.