๐๐ฟ๐ฎ๐ป๐ฑ ๐ผ๐ฝ ๐ ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ฎ๐ป๐ป๐ฒ๐๐ถ๐ฎ๐ฑ๐๐ฐ๐ ๐ฉ๐ผ๐ผ๐ฟ๐ฏ๐๐ฟ๐ด: ๐ฆ๐ฐ๐ต๐ฎ๐ฑ๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฐ๐ฎ๐บ๐ฝ๐ฒ๐ฟ ๐ฒ๐ป ๐๐ถ๐ฎ๐ฑ๐๐ฐ๐
Op 13 mei 2022 brak er brand uit op de parkeerplaats van het NS-station Voorburg. Een camper is daarbij volledig uitgebrand onder het Marianneviaduct, gelegen in de A12 Utrechtsebaan binnen het beheersgebied van Rijkswaterstaat West-Nederland-Zuid.
๐ฆ๐ฐ๐ต๐ฎ๐ฑ๐ฒ๐ผ๐ฝ๐ป๐ฎ๐บ๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ฝ๐ฟ๐๐ถ๐บ๐ฒ๐ป ๐ฝ๐๐ถ๐ป
Direct na het incident werd de IM-afdeling van Vermeulen opgeroepen binnen het prestatiecontract RWS-WNZ om het puin op te ruimen en de veroorzaakte betonschade op te nemen. De schade aan het viaduct werd gezamenlijk opgenomen door experts van RWS-GPO, ingenieursbureau IV-Infra en de BetonOnderhoudsKundige van Brabotech. Ter plaatse werd een eerste inschatting gemaakt van de risico’s op instorten van het viaduct.
๐ฅ๐ฒ๐ฝ๐ฎ๐ฟ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ ๐ฒ๐ป ๐ต๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฒ๐น ๐๐ฎ๐ป ๐๐ถ๐ฎ๐ฑ๐๐ฐ๐
Uit metingen, duur van de brand, hoeveelheid en diepte van de betonschade, verkleuring van het grind in de beton en beproevingen bleek dat de wapening en voorspanwapening van de liggers van het viaduct aan de onderzijde aanzienlijk verzwakt waren door de hitte van de brand. Doordat de aantasting niet op een zeer kritisch punt in het viaduct was, konden de aangetaste liggers (7 stuks) in maart 2023 gerepareerd worden om de wapening en voorspanning te beschermen tegen roestvorming. Daarnaast moest een groot deel van het viaduct worden gereinigd van roetaanslag. Ook de betonnen pijler met metselwerk was oppervlakkig beschadigd door de brand, waardoor ook dit beton en metselwerk hersteld diende te worden.
Voor ons een klus die ons op het lijf geschreven staat. We hebben het weer goed kunnen opleveren!